V dnešnom zrýchľujúcom sa svete je veľmi dôležité, aby boli cesty vyhovujúcej kvality. Mnohí ľudia však stále nevedia, ktorá cesta patrí ktorej správcovskej spoločnosti. Preto sme oslovili Tibora Csengera, podpredsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja, ktorého meno je prakticky späté s obnovou ciest, nakoľko odkedy koordinuje túto oblasť, cestná sieť sa v našom kraji začala obnovovať v nevídanom rozsahu.

“Údržbu a rekonštrukciu toľko kritizovaných ciest I. triedy v našom okrese má na starosti štátny podnik Slovenská správa ciest (v rámci okresu Levice: Štúrovo-Želiezovce-Kalná nad Hronom – I/76, Nové Zámky-Tekovské Lužany-Šahy I/75, Šahy-Krupina – I/66 a Levice-Vráble – I/51). Naviac patria pod správu samosprávneho kraja aj cesty II. a III. triedy (v dĺžke 514 km). V rekonštrukcii župných ciest sme v poslednom období výrazne pokročili, ak si uvedomíme, že prakticky polovica všetkých ciest bola od roku 2014 zrekonštruovaná z prostriedkov EÚ a vlastných zdrojov,” uviedol podpredseda a ešte dodal, že “v roku 2023 bol obnovený úsek medzi Šahami a hranicou s okresov Veľký Krtíš (v dĺžke 6,1 km); usek medzi Levicami a Demandicami (v dĺžke 17,8 km); medzi Ipolypásztó a Salkou (v dĺžke 8,8 km); medzi Starým Hrádkom a Vámosladány (v dĺžke 2 km); a 1 kilometrový úsek na okraji obce Želiezovce. Celkové náklady na na opravy predstavovali takmer 7,5 milióna eur,” – povedal Csenger.

Okrem kvality ciest je v našom regióne čoraz väčším problémom aj zlý stav mostov, v čom okres tiež dosahuje pokrok. Nitrianska župa má celkovo 526 mostov, z toho 160 v okrese Levice, z toho aj dva najstaršie mosty v župe (Kalinčiakovo a Krškany – 1880), ale väčšina z nich bola postavená začiatkom 90. rokov 20. storočia. Žiaľ, v posledných desaťročiach sa im nevenuje taká pozornosť, akú by si zaslúžili, a ich stav tomu aj zodpovedá. V tejto súvislosti podpredseda vysvetlil, že 39 mostov v okrese dostalo na stupnici kvality od 1 do 7 hodnotenie 5 (zlé), 12 mostov dostalo hodnotenie 6 (veľmi zlé) a jeden, ktorý je Žiari nad Hronom dostal najhoršie hodnotenie 7, prrto musel byť uzavretý. Jeho rekonštrukcia bude stáť niekoľko miliónov eur. “V roku 2023 sa začali prípravné práce a príprava projektovej dokumentácie a v tomto roku sa začne rekonštrukcia mostov s klasifikáciou 6 (Veľké Ludince, Farná nad Hronom, Tekovské Lužany, Hokovce, Tešmák, Kalinčiakovo, Horný Pial, Nová Dedina, Bátovce, Bohunice, Uhliská). Prvým z nich bude most cez cestu zo Želiezoviec do Levíc v obci Starý Hrádok, ktorý sa nebude rekonštruovať, ale rozširovať. Je to nevyhnutné, pretože priemyselný park v Leviciach viedol k prudkému nárastu osobnej a nákladnej dopravy a spája región Želiezoviec so sídlom okresu,” – zdôraznil politik. “Mosty s menšími poruchami 4. a 3. triedy opravuje špeciálna mostná rekonštrukčná skupina župou riadenej podniku Regionálnej údržby ciest. V roku 2023 opravili v okrese 4 mosty (Farná nad Hronom, Tešmák, Bajka, Starý Tekov) a v roku 2024 opravia ďalších 6 (Zalaba, Sadzice, Plášťovce, Levice, Drženice, Devičany),” – uzavrel nitriansky vicežupan.

Ákos Csonka

Pridám komentár
Čítajte viac
2025.03.26.

Keď dvaja želiezovskí bratia vládli polovici južného Talianska

Craco vára (Forrás: FlickrRoberto Defilippi) Meno Becsei Vesszős György (Juraj) nie je príliš známe z histórie. Najviac je…

Prihláste sa na odber nášho newsletteraa my vám pošleme najaktuálnejší REflex magazín

Zaregistrujte sa na odber newsletteru

Prosím čakajte...

Ďakujeme za registráciu!

Šahy Slovensko
Najčítanejšie