Na zasadnutí mestského zastupiteľstva dňa 25. februára 2021 poslanci schválili prepracovaný návrh rozpočtu mesta. Debata, o ktorej podrobnostiach sme Vás už na našom portáli informovali, trvá už niekoľko mesiacov. Mohli by sme myslieť, že po takej dlhej dobe dosiahli konsenzus, ale okolnosti sú oveľa zložitejšie, než by sme mohli hovoriť o všeobecne prijatej rozumnej dohode.
Prepracovaný návrh podporilo iba šesť poslancov. Na zasadnutí boli prítomní jedenásti, to znamená, že kvalifikovaná väčšina na schválenie návrhu bola daná: šiesti za, a piati proti. Poslanec Marián Zolcer pred zasadnutím bol v kontakte s osobou pozitívnou na koronavírus, preto bol nútený ísť do karantény.
Svoj hlas, osvedčený notárom, podal písomnou formou, ale na zasadnutí to nebrali do úvahy: poslanec jednoznačne nesúhlasil so schválením návrhu rozpočtu, jeho názor by mohol byť rozhodujúci.
Predtým, než by sme preskúmali, čo je možné vytknúť rozpočtu mesta na rok 2021, oplatí sa pozrieť sa aj na porušenie zákonov zo strany mesta – týmto problémom sme sa zaoberali aj vo forme článku i aj podcastu –, pretože Štefan Gregor, primátor mesta Šahy na spomínanom zasadnutí otvorene priznal poslancom a verejnosti, že zákon porušili, ale nie je na to hrdý.
„Bolo tu spomenuté, že sme porušili nejaké zákony. Porušili sme ich, nie som na to vôbec hrdý […] Aj niekedy tak rozmýšľam, že som dokázal 20 rokov fungovať tak, aby som také veci nemusel robiť, no bohužiaľ, teraz niekedy musíme”
– pripustil Štefan Gregor.
Celé priznanie primátora si môžete pozrieť na videozázname o zasadnutí mestského zastupiteľstva, začína sa v momente 2 hod. 34 minút.
Síce z hľadiska hlasov kvalifikovanej väčšiny poslancov prípad rozpočtu z právneho hľadiska môžeme považovať za uzavretý, pravdepodobne ešte bude mať pokračovanie. Oplatí sa podotknúť, že rozpočet nepovažovala za nevhodný na riešenie krízovej situácie iba polovica poslancov, ale aj iní.
Zo správy komisie pre Reginálny rozvoj a podnikateľskú činnosť je jasné, že nepodporili návrh, ktorý je dnes už schválený.V ich odvôvodnení sa uvádza, že namietajú proti plánu obnovenia ZUŠ, ktorý by uprostred krízovej situácie vyčerpal kompletné zdroje rezervného fondu tak, že celkové náklady na investíciu – spolu cca. 830 000 € – ešte nie sú zabezpečené. V prípade podobných projektov by bolo racionálne využiť rôzne finančné fondy a projekty, využitie rezervného fondu na takéto účely by bolo absurdné aj za istejších podmienok.
Komisia vypracovala návrh na úpravu rozpočtu:
- odporúčajú prehodnotiť investície do cestnej infraštruktúry – 1/3 ciest je neopraviteľná, treba vybudovať nové cesty –,
- odporúčajú zníženie prevádzkových nákladov mesta,
- nesúhlasia s realizáciou veľkých investícií bez využitia fondov
- nesúhlasia s vyčerpaním rezervného fondu.
Hlavná kontrolórka mesta, Ildikó Sťahulová na zasadnutí tiež poukázala na nejasné podrobnosti. Na naše požiadanie zhrnul podstatu správy hlavnej kontrolórky poslanec Štefan Nemcsok.
Ako sme sa dozvedeli, vzhľadom na krízovú situáciu ropzpočtový schodok je možné finančne pokryť aj netradičným spôsobom, ak dodatočné výdavky vznikli kvôli epidemickej situácii – je to opatrenie zo strany štátu. Ale v našom prípade rozpočtový schodok nevznikol kvôli epidemiologickej situáciii, ale kvôli takým investíciám, ako napr. obnova ZUŠ – preto opodstatnenosť rozhodnutí je diskutabilná.
„S otázkou obnovy ZUŠ je problém v tom, že v predloženom návrhu nie sú dostatočné zdroje na pokrytie nákladov tejto investície. Zmluva so zhotoviteľom je už podpísaná na cca. 830 000 €, stavebný pozemok bol odovzdaný ešte v decembri. Mesto sa teda už zaviazalo túto investíciu financovať, no tieto výdavky zapracovalo do rozpočtu na rok 2021 iba sčasti.”
Je dôležité dodať, že rok 2020 bol uzavretý s prebytkom príjmov, aj to by mohlo byť použité, ale v predloženom návrhu sa počíta aj s vyčerpaním rezervného fondu – napriek prebytku sa však podarilo schváliť schodkový rozpočet, na jeho vyrovnanie však mesto bude potrebovať úver, a to vedie k jeho zadĺženiu.
„Hlavná kontrolórka neodporúčila poslancom schváliť návrh rozpočtu na rok 2021, pretože aktuálny rozpočet je nevyrovnaný, výdavky presahujú dostupné finančné zdroje. Táto časť rozpočtu zabezpečuje základné fungovanie samosprávy, preto je potrebné na pokrytie týchto výdavkov hľadať zdroje z bežných príjmov. ”
Poslanec Marián Zolcer na našu otázku zdôrazňoval, že v takom neistom období považuje za absolútne nerozumné vynulovať mestskú pokladnicu takým spôsobom, že sa použije aj prebytok z roku 2020, i aj zdroje z rezervného fondu.
Rozhodnutie vedenia mesta považuje odborník v oblasti projektového manažmentu za neuvážené nie iba z hľadiska krízovej situácie: cesta k udržateľnému rozvoju vedie cez projekty, a k tomu je potrebné mať vlastné zdroje na spolufinancovanie. Ak je pokladnica mesta prázdna, získanie zdrojov na väčšie investície bude umožnené iba hromadením úverov, čo je najdrahší a najnpriaznivejší spôsob získania financií. Poslanec ešte dodal, že majú dobré plány, veľké investície sú potrebné, ale nie za cenu dlhodobého zadĺženia mesta, čo môže mať nepredvídateľné následky..
“Je to začarovaný kruh, týmto krokom by spečatili osud mesta na nasledujúcich 5 rokov. Úvery sa majú splatiť, a k tomu bude nevyhnutné predať majetok mesta, resp. zvýšiť príjmy, čo možno dosiahnúť iba zvýšením daní. Ani jedna verzia neznie dobre, no zvýšenie daní môže byť pre občanov mesta priam odstrašujúce. Nepochybujme o tom, že táto cesta, na ktorú sa mesto vydalo, koncom roka 2022 sa končí masívnym zvýšením daní.”
Stanovisko Mariána Zolcera na zasadnutí prečítal jeden jeho kolega spomedzi poslancov: schválený rozpočet je v skutočnosti oveľa horší ako návrh, ktorý bol predložený v decembri 2020, veď upravený návrh minie všetky finančné zdroje mesta. Je to zaujímavý protiklad, že kým starý návrh podporovali iba traja poslanci, nový už šiesti.
„Otázka prestavby ZUŠ neprešla dostatočnou verejnou diskusiou. Dnes na to chcú investovať z rezervného fondu 300 000 €, ale kde nájdeme zvšných 530 000 €? Táto investícia je momentálne bez finančného pokrytia. Uprostred krízovej situácie v oblasti zdravotníctva a hospodárstva mesto ráta s tým, že bude schopné zaobstarať si zvyšok? Ak nie, tak nasleduje kontokorentný úver. S investíciou nie iba to je problém, že je príliš drahá, ale priestorovo neprinesie žiadnu nadhodnotu. Začatie stavby bez riadneho krytia finančných prostriedkov je protizákonné. ”
Zo stanoviska poslanca je zrejmé aj to, že boli podobne nerozumné aj investície na radnici: schodisko bolo opravené hlavne z vlastných zdrojov, pravda NSK to podporil najprv 15 000 €, potom 10 000€, ale skutočné náklady sa blížili k 100 000 €. rekonštrukcia fasády radnice predstavila najprv 90 000 €, potom 70 000 €. Mesto Želiezovce získali na podobné účely 1 000 000 €, mesto Šahy ani nepodalo žiadosť.
„Zdôrazňujem, problémom nie je minutie finančných prostriedkov, ale to, kedy ich použijete, na čo sú použité, čo vyriešia, a aký prínos budú mať. Obávam sa, že v nasledujúcom období, po skončení tohto rozpočtového obdobia už nie mesto bude riadiť financie, ale práve naopak, finance budú riadiť mesto.”
Marián Zolcer skonštatoval, že vzhľadom na horeuvedené nedostatky nemôže podpísať predmetný návrh rozpočtu a zároveň ho kategoricky odmieta. Na konci svojho písomného stanoviska požiadal svojich kolegov poslancov, aby sa vo chvíli rozhodovania riadili pragmatickými argumentmi a nie emóciami.
Poslanec nám prezradil aj to, že by mu nebolo ťažké prijať toto rozhodnutie, keby ho podporovalo aspoň 80-90% poslancov – to je základ demokracie. Ale v prípade problému, ktorý v značnej miere ovplyvňuje život mesta, nemôže to nechať bez slova: schválenie návrhu záviselo od jedného hlasu, vlastne od náhody – takýto rozpočet nemôže byť dobrý.
Je jasné, že polovica mestského zastupiteľstva – väčšina prítomných – nepovažovala za pragmatický argument ani stanovisko svojich kolegov, ani upozornenie hlavnej kontrolórky, ba ani odporúčania Komise pre regionálny rozvoj a podnikateľskú činnosť. Určite mali dobrý dôvod na schválenie návrhu rozpočtu – v súvislosti s touto problematikou sme sa opýtali aj pánov poslancov, veď je pre nás dôležité, aby sme vám predstavili názory oboch strán, boli sme zvedaví na ich argumenty. Do zverejnenia nášho článku sme sa však nedočkali odpovede.
Primátor Štefan Gregor však nedávno – ešte pred schválením návrhu – informoval náš portál o kritériach vypracovania návrhu rozpočtu. Na záver citujeme jeho myšlienky:
“Zo strany úradu sme sa snažili uspokojiť všetky požiadavky a predkladaný návrh rozpočtu zakladá pevný základ rozvoja nášho mesta. […] Verím, že ak bude schválený rozpočet a zrealizujú sa všetky finančne podporené aktivity, tak občania mesta našu snahu ocenia. “
Pridám komentár